幸福をもたらす価値観の転換

 2015-06-13
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The values of hope and happiness
価値観と幸福


June 11, 2015
By David Suzuki with contributions from David Suzuki Foundation Senior Public Engagement Specialist Aryne Sheppard

Reading the news, it’s hard not to feel a growing sense of unease. The threat of terrorism, growing instability and conflict overseas, a shooting on Parliament Hill last October and uncertainty about the economy diminish our collective feelings of safety and security. To this we add the looming environmental threats of climate change, pollution, declining ocean health, oil spills and extreme weather.
ニュースを読んでいると、不安が大きくなります。テロの脅威、広がる不安定、世界の紛争、去年10月に起きたパーラメントヒルでの銃撃、経済不安は私たちの安全や保障についての全体的感覚を削いでしまいます。これに加え、気候変動の迫り来る環境の恐怖、汚染、海の健全性の減少、石油漏洩、異常気象があります。


All of it takes a psychological toll, even when we’re not directly affected. Studies show that when we feel threatened, we isolate ourselves and focus on restoring our sense of security. Many people attempt to anxiety by grasping for wealth, seeking pleasure and taking solace in achievement or status. But this strategy backfires. Instead of bolstering our sense of security and well-being, it diminishes it.
これらすべてが、直接影響は受けていなくても精神的な犠牲をもたらします。脅かされていると感じたとき、人は自分自身を隔離し、保障という感覚を回復することに集中するものだということが、研究で示されています。多くの人は富を得たり、娯楽を求めたり、達成やステイタスを慰めとすることで不安を緩和しようとします。しかしこの戦略では逆効果です。自分たちの安全と健康についての意識は増強されるのではなく、減退してしまうのです。


Across cultures and regardless of age and gender, people whose values centre on social position and accumulation of money and possessions actually face a greater risk of unhappiness, including anxiety, depression and low self-esteem. In his book The High Price of Materialism, psychology professor Tim Kasser shows how materialistic values undermine well-being, perpetuate feelings of insecurity and weaken the ties that bind us as human beings.
様々な文化を通して、年齢、性別にかかわらず、社会的地位や貯金や所有物に価値があるのだと考えている人たちは、実は不安、憂鬱、更なる不幸、自尊心の低さのような不幸に直面する危険がより高いのです。心理学教授のティム・カサーは、その著書「高額な物質主義」の中で、物質主義の価値観がどのように健康を傷つけ、不安感を永続させ、人間としての私たちをつないでいる結び付きを弱めているかについて示しています。


People who are materialistic also tend to be less interested in ecological issues, have negative attitudes toward the environment and demonstrate fewer instances of sustainable behaviour. That’s a tragedy for humanity and the rest of life on Earth.
物質主義の人たちはまた生態的問題について興味が薄い傾向にあり、環境に対して否定的な姿勢で、持続可能な行動があまり見られません。これは人間と、地球上のほかの生命にとっての悲劇です。


Cross-cultural research in social science has identified a set of consistently occurring human values. Social psychologists refer to one cluster as “extrinsic”, or materialistic. These are concerned with our desire for achievement, status, power and wealth. Opposite to those are “intrinsic” values. They relate to caring, community, environmental concern and social justice.
社会科学における異文化の研究は、人間の価値観に起こっている一連の一貫性を証明しています。社会心理学者たちはこの集団を「外因性」あるいは物質主義として言及しています。この集団は達成、ステイタス、権力や富への欲望に関心があります。またそれと反対の集団には「内因的」価値観があります。思いやり、コミュニティー、環境の懸念や社会的公正に心を通わせます。


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Although each of us carries both, the importance we attach to one set of values tends to diminish the importance of the other. When power values like social status, prestige and dominance come first, the universal values of tolerance, appreciation and concern for the welfare of others are suppressed.
私たちは皆両方を持ち合わせていますが、一方の価値観に重きを置くと、もう一方の重要性を減少させてしまう傾向にあります。社会的ステイタスや名声、優越など権力への価値観を重んじると、他者への許容、感謝、心配などの普遍的価値観が抑圧されてしまいます


The U.K.-based Common Cause Foundation is synthesizing this growing body of values research. It offers guidance to social change organizations on ways to engage cultural values to further their causes. Because values are like muscles — they get stronger the more we exercise them — activists can consciously stimulate intrinsic values in communications and campaigns.
イギリスが拠点のコモン・コーズ(共通の運動)財団はこの膨らむ価値観の調査を統合し、社会変化の体制形成について文化価値をさらに彼らの運動へと連動する方法についてのガイドラインを提供しています。価値観とは筋肉のようなものでだからです。強化すればするほどそれを働かせることになります。活動家たちは内因的価値観をコミュニケーションやキャンペーンで意識的に刺激することができるのです。


Researchers have also discovered what they call the values “bleed-over effect”. Because values tend to exist in clusters, when one is activated, so are compatible neighbouring values. For example, people reminded of generosity, self-direction and family are more likely to support pro-environmental policies than those reminded of financial success and status.
研究者たちはまた彼らが言うところの価値観の「浸透効果」を見出しました。価値観は集団のなかで存在する傾向があるので、一人がそれを起動すると、相性のよい近い価値観も起動するのです。たとえば、寛大さや自立性、家族について思い起こした人たちは、財政的な成功やステータスを思い起こした人たちよりも環境保護についての政策を支持することが多くなります。

The forces behind planetary crises are complex. History, politics and economics influence how humans act. Social change requires a focus on individual behaviour, corporate responsibility and government policy. In today’s unstable political environment, values must also be part of the equation.
惑星の叫びの陰にある勢力は複雑です。歴史、政治、経済は人間の行動に影響を与えます。社会を変えるには、個人の行動、企業の責任、政府の政策に焦点を立てる必要があるのです。今日の不安定な政治的環境の中では、価値観が計算式の一部でなければなりません。


That’s where we find an important connection between environmental and social justice movements. On a values level, the efforts and strategies to combat climate change and biodiversity loss complement and strengthen those required to bring about greater equality. When environmentalists invoke intrinsic values to increase support for their cause, they also increase support for social justice.
そこに私たちは環境と社会正義活動の間にある重要なつながりを見出すのです。気候変動や生物多様性と戦うための取り組みと戦略は、より平等に持っていくために、価値観という段階で、これらのつながりを補い強化することになります。環境活動家たちは、彼らの運動への支持を増やすために内因的価値を呼び起こすのです。


Because values are an important driver of attitudes and behaviour, they are essential to changing social norms. What can we do as individuals? Our social responsibility goes deeper than our consumer habits and voting choices. We need to reflect on what’s important to us. We all deserve to feel secure in our homes and communities, but we can’t depend on the false sense of security that isolation or materialistic pursuits bring. When psychological insecurity is on the rise, we need to stay committed to the values that make us environmentalists and champions of social justice. Instead of retreating to our corners, let’s turn toward one another to re-establish our sense of security and strength.
価値観は姿勢や行動に繋がる重要な駆動体なので、社会規範を変えるのに欠かせないものです。個人として私たちに何ができるでしょう?私たちの社会的責任は消費者習慣や投票の選択よりも深いところに行き着きます。自分にとって重要だと思うことを反映する必要があります。私たちは皆、家やコミュニティーにおいて安全だと感じるられるべきです。孤独とか物質主義的娯楽がもたらす間違った安心感に頼ってはいけません。心理的に危険が増すとき、自分自身が環境を重んじ、社会の正義の擁護者となる価値観に専心し続ける必要があります。隅のほうに退くのではなく、お互いに振り向きあって安全と強さという意識を再構築しようではありませんか。


The good news is that values that support a healthy society and sustainable planet — self-respect, concern for others, connection with nature, equality — also make us happiest in the long term. Each one of us is a value prism, subtly bending the light in a particular direction. As Canadians, let’s be conscious of where we direct our light.
幸いなことは、健全な社会と持続可能な惑星-自尊心、他人への思いやり、自然との連帯、平等を支える価値観は、長期にわたり幸福をももたらします。私たちそれぞれが、価値観のプリズムで、一定の方向にわずかに光を向けているのです。カナダ人として、私たちの光の向ける先に意識を持とうではありませんか。




今日本で、暗黒の時代への突き進む物質主義の巨大勢力に対し、

たくさんの「ちいさな光」が幸福と平和の方向への光を向けているようです。






世界のあらゆるところで行き詰った物質主義の勢力が

表面で盲目的に突き進もうと猛あがきしているなかで



静かに、しかし確実に「内因的」価値観の芽が息吹き、

意識の覚醒の波がうねりだしているのかもしれません。








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Blue Dolphine

Author:Blue Dolphine
ボア君 21歳
(いのしし年生まれ)
ラビ君 18歳
(うさぎ年生まれ)
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と連れ合いに、そして周りの全ての人たちから日々幸せをもらっている母です。

バンクーバー近郊に被曝からの避難を考えている方、できる範囲でお手伝いします。遠慮なくご連絡ください。




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